Prijzen 2025

door

De prijs voor de Humane Wetenschappen gaat dit jaar naar Bente Vochten (25HUWE). Sommige leerlingen maken geen lawaai, maar laten zich opmerken door hun kennis en zin voor analyse. De laureaat van de prijs voor humane wetenschappen is zo iemand: een bedachtzame geest die pas opvalt bij haar antwoorden op een test of proefwerk. In de vakken kunstbeschouwing, filosofie én sociale en gedragswetenschappen haalde zij steevast de hoogste resultaten.  Ze heeft het stille karakter van een echte denker, en binnenkort het scherpe oog van een toekomstig jurist met interesse in de criminologie.

Alexander Bastiaensen (25ECMT) kreeg de prijs voor Economie. De vakgroep Economie zette hem graag in de kijker als een leerling die zich niet op de voorgrond plaatste, maar wel uitblonk in stilte. Met een scherp inzicht en blik op de actualiteit, oprechte interesse en sterke inzet toonde deze leerling een blijvende liefde voor het vak. Zijn eindwerk over het bedrijf van zijn grootvader was niet alleen inhoudelijk sterk, maar ook persoonlijk en doordacht. Als kers op de taart sloot hij het jaar af met een mondeling proefwerk dat haast foutloos was. We wensen hem veel succes toe in zijn verdere studies.

Seppe Holemans (25GRLA) behaalde de prijs voor Klassieke Talen. De vakgroep prees hem als een immer bescheiden leerling wiens eruditie, enthousiasme en aanstekelijke passie niet alleen een verbluffend resultaat opleverden op de eindproefwerken Latijn en Grieks, maar hem ook, als uitgelezen deelnemer van de internationale Platowedstrijd in Napels, bevestigden in zijn tomeloze ambitie om zich verder te bekwamen in de wereld van de Klassieken.

De prijs voor de moderne vreemde talen gaat dit jaar naar Axelle Van Rillaer (25ECMT), een leerling met een groot hart voor taal, die een heel mooi niveau bereikt heeft door haar constante belangstelling en inzet binnen en buiten de klas. Voor de drie moderne vreemde talen behaalde zij prachtige scores op haar eindexamens, met een schitterende 85% op haar mondeling proefwerk Frans als exponent. Dat deze jongedame haar hele klas constant mee op sleeptouw nam en liet meeprofiteren van haar talent én engagement maakt deze bekroning des te meer verdiend.

De prijs voor Wetenschappen gaat naar Andreas Laurent (25WEWIa). Wat maakt dat een leerling de prijs voor wetenschappen krijgt? Wij houden wel van een gezonde portie nieuwsgierigheid, een kritische blik, praktisch inzicht en vooral een grote gedrevenheid. Andreas is iemand die die eigenschappen bezit en die bovendien met een aanstekelijk enthousiasme de lessen mee opbouwt. Het is iemand die geen les fysica, aardrijkskunde, biologie of chemie buitengaat zonder dat de leerstof begrepen is en héél volledig en ordelijk genoteerd staat in de notities. Die notities zouden als cursus kunnen dienen voor leerlingen van de volgende jaren. En niet onbelangrijk: onze laureaat behaalt ook echt uitmuntende resultaten, voor wetenschappen én wiskunde natuurlijk, maar ook voor andere vakken. Een wetenschapper met een brede interesse dus!

De Wiskunde leerkrachten beslisten om de prijs dit jaar uit te reiken aan Tibo Van Gestel (25WEWIa), een leerling die de les rustig volgde en helemaal niet opviel… Tot er een toets of examen moest afgelegd worden. Moeilijke vragen werden probleemloos doorgrond, elke vraag werd heel logisch opgelost, de aanpak werd prima verwoord. Grote klasse om moeilijke zaken zo eenvoudig te laten lijken! Tibo schreef zich ook in voor de wiskunde-olympiade, net zoals vorig jaar, maar haalde dit jaar de tweede ronde net niet: één puntje te weinig om door te gaan. Op de moeilijkste versie ijkingstoetsvragen van het seminarie WIS++, waarin hij zich voorbereidde op de toetsen van burgerlijk ingenieur, scoorde hij 97% en evenaarde hij daarmee de score voor dagelijks werk wiskunde van het tweede semester.

De prijs van de oud-leerlingenbond voor de meest verdienstelijke leerling gaat dit jaar naar Alia Azzaoui (25MOTA). De rode draad in de rapportcommentaren van deze leerling is al drie jaar dezelfde. “Tomeloze inzet”, “werkkracht” en “wilskracht” zijn de sleutelwoorden die deze leerling voor élke vakcollega typeren. Elke vakcollega, zeker ook de collega’s van de vakken waarvoor het voor deze leerling niet van een leien dakje liep. Als geen ander beet Alia zich keer op keer weer vast, beet door en hield vol. Aan de zijlijn stonden leraren met een bang hart: want het pad dat ze koos, was niet het gemakkelijkste. Er waren hoge hordes waar zij wel eens tegen aanliep, of over struikelde. Maar telkens, echt telkens weer, veerde zij recht om de volgende opdracht aan te vatten. Maar ze is nog zoveel meer dan het werk dat ze leverde: altijd bleef ze zichzelf. En zichzelf, dat is héél wat. Een vat van sociaal engagement, van empathie, van enthousiasme voor alle projecten die de revue passeerden: de 100 dagen, de bezinning, de internationale uitwisseling. Alleen voor haar was het een verrassing dat ze op de driedaagse bezinning unaniem verkozen werd tot “de lijm” van de klas, die vast – over een jaar of 20 – het initiatief zou nemen om iedereen weer bij elkaar te brengen. Al denken we dat ze zo lang niet zal wachten. We hopen van harte dat Alia een weg vindt en aanvat waarin ze al deze ongelooflijke sterktes kan inzetten, waarin ze met haar ontwapenende en hartelijke houding mensen kan helpen en blij maken.

Uit: Het Beertje nr. 364 (september 2025)