Prijzen 2022

door

De prijs voor wetenschappen ging dit jaar naar Polina Dekeyser (22GRWI). Dat ze geboeid was door wetenschappen liet de winnares van deze prijs niet onmiddellijk blijken uit haar studiekeuze.  Dat ze passie, interesse en heel wat kennis had in wetenschappen toonde ze echter door zich te laten meten met de rest van Vlaanderen zowel voor aardrijkskunde, biologie, chemie als fysica. En niet zomaar laten meten, neen, ze behaalde in al deze wetenschappelijke vakgebieden met verve een plaats in de tweede ronde. Wij kunnen als collega’s wetenschappen alleen maar trots zijn op deze prestatie.  Ook zij mag uiteraard heel fier zijn op deze prestatie en we hopen dat dit haar vertrouwen schenkt voor de toekomst.

De leraars beslisten om de prijs voor Wiskunde dit jaar uit te reiken aan Raphaël Hermans (22WEWIa), een leerling die de les rustig volgde en helemaal niet opviel. Tot er een toets of examen moest afgelegd worden… Moeilijke vragen werden probleemloos doorgrond, elke vraag werd heel logisch opgelost, de aanpak werd prima verwoord… Grote klasse om moeilijke zaken zo eenvoudig te laten lijken! Ook bij de onderzoekscompetentie wiskunde etaleerde hij samen met zijn groepje zijn inzicht door net iets dieper dan normaal in te gaan op de materie. Hij scoorde ook foutloos op meerdere examenonderdelen wiskunde en op de moeilijkste versie ijkingstoetsvragen van het extra seminarie WIS++.  Met dit seminarie bereidde hij zich voor op de toetsen van ‘burgerlijk ingenieur’.

De prijs voor cultuur- en gedragswetenschappen ging dit jaar naar 6006 (22HUWE), een leerling die prachtige resultaten combineerde met nodige gedrevenheid. Een proefwerk maken was voor deze leerling letterlijk zwoegen en zweten. Zijn inzet mag beloond worden gezien hij in de derde graad een aanzienlijke groei neerzette wat uitmondde in enkele schitterende mondelinge proefwerken. Daarnaast scoorde dit competitiebeest ook het hoogste op de quiz over vier schooljaren gedragswetenschappen.

Kaat Verschueren (22GRLA) won de prijs Klassieke Talen. Deze leerling blonk uit in zowel Latijn als Grieks. Haar intrinsieke belangstelling voor de klassieke talen en cultuur, én haar uitstekende taligheid en belezenheid sprongen tijdens al haar jaren op Sint-Jan in het oog. Zij veroverde één van de drie eervolle vermeldingen bij de Platowedstrijd, de Vlaamse Olympiade Grieks. Bovendien presteerde zij zeer goed in de Cicerowedstrijd, de Vlaamse Olympiade Latijn.

De prijs Moderne Vreemde Talen werd dit jaar uitgereikt aan een leerling die doorheen zijn carrière op Sint-Jan blijk gaf van een uitzonderlijk talent voor talen: Quinten Egels (22LAWI). Hij behaalde dit schooljaar voor alle vreemde talen een score boven de 80% en voor Frans  zelfs een hoogst uitzonderlijke 90%. De kers op de taart was de oververdiende derde plaats op de Vlaamse olympiade voor het Frans, Olyfran.

De prijs voor economie ging dit jaar naar een leerling die, door haar leiderschapscapaciteiten, de klas perfect mee in toom kon houden tijdens de lessen: Lexi Mintjens (22ECMTa). De zin voor ondernemen en initiatief zit bij haar in het bloed: tijdens het project ECOMAN, waar de leerlingen in samenwerking met de KU Leuven een eigen onderneming moesten leiden, ontpopte ze zich tot een echte onderneemster. In ECMT zat ze dan ook perfect op haar plaats: economie en talen zijn echt haar ding! Volgend schooljaar zal ze floreren in de richting Toegepaste Economische Wetenschappen. Met een eindproefwerk van 84% scheerde ze hoge toppen.

De prijs van de oud-leerlingenbond voor meest verdienstelijke leerling ging dit jaar naar Lynn Bresseleers (22MTWE). Het schooljaar 2019-2020 stelde ons allemaal op de proef, en dat gold zeker ook voor deze leerling. De rapportcommentaren van dat jaar maken melding van een “topper” die, na een tijdje als satelliet, een definitieve stek vond in een wetenschappelijke klas. De satelliet in kwestie was van een heel eind verderop komen aanvliegen, waar het curriculum anders in elkaar zat. Het vergde dus de juiste aanpassingskracht om hier mee verder te zweven in een klas met leeftijdsgenoten. De commentaren van de volgende jaren maakten steeds meer duidelijk wat die aanpassingskracht bij deze leerling inhield: focus, hard werk, zelfdiscipline, talent voor planning, intelligentie, maturiteit, maar ook kritische inzichten waar het paste. Het inhaalmanoeuvre dat nodig was voor Frans, volbracht ze met glans. Intussen was ze voor leerkrachten een rustige rots in de branding, bescheiden maar betrouwbaar.

Uit: Het Beertje nr. 352 (september 2022)