Costa Concordia (2013)

door

Sedert enkele jaren werk ik bij een internationaal bedrijf in de bergings- en duikindustrie uit Beerse, Disa International. Wij zijn als onderaannemer ingeschakeld door het Amerikaanse Titan Salvage, dat het contract voor de berging van de Costa Concordia heeft binnengehaald. Sinds de start van het project hebben wij ingenieurs, duikers en techniekers werkzaam voor het project. Op piekmomenten waren we hier aanwezig met een veertigtal mensen (eigen mensen en onderaannemers). Zo hebben wij bijvoorbeeld gezorgd voor de bouw van het controlecentrum van waaruit de hele kanteloperatie werd gestuurd. Onze techniekers hebben dan weer het hydraulische systeem geïnstalleerd dat werd gebruikt om het schip te kantelen. Sinds de start hebben we ook steeds een team van 12 duikers werkzaam. De uitdaging voor iedereen die hier aan meewerkt is enorm, want het is de grootste en duurste bergingsoperatie ooit. Het systeem dat gebruikt wordt is wel ooit eerder toegepast, maar nog nooit op deze schaal. Het project bestaat uit 6 fases en momenteel zijn we nog maar halfweg. Dit betekent dat we nog wel een hele tijd bezig zijn vooraleer het schip kan weggesleept en gesloopt worden.

Gezien de omvang van het project en de financiële risico’s en kansen, hebben wij bij bergingsoperaties steeds een cost controller ter plaatse aanwezig. De totale kostprijs van het project bedraagt momenteel al meer dan 500 miljoen euro. Voor een kleinere onderneming is het dan ook belangrijk om scherp toe te zien op het budget en de financiële stromen. Ik ben dus dagdagelijks (7 op 7) hier bezig met het organiseren en regelen van alle economische en financiële aspecten die gepaard gaan met het project. Onze diensten en bepaalde materialen verhuren we op dagelijkse basis aan onze klant en andere materialen worden dan weer verkocht. We moeten deze kosten steeds kunnen verantwoorden aan de vertegenwoordigers van onze klant (Costa Cruises), want één onbehoedzame uitgave en onbetaalde factuur kan het faillissement betekenen voor onze onderneming. Als één van onze mensen een uitgave wil doen, moeten ze eerst via mij passeren zodat ik kan zien of we voor die dienst of dat materiaal ook vergoed zullen worden. De hele stroom van papieren die gepaard gaat met het kopen en verkopen behoort dus tot mijn taken. Hoe efficiënter we kunnen omgaan met uitgaven, des te beter voor iedereen.

Als cost controller moet je objectief optreden en bepaalde uitgaven soms tegenhouden, maar tegelijk ook constructief willen meewerken aan oplossingen. Je moet steeds onderhandelen met mensen binnen en buiten je eigen organisatie over het nut van bepaalde uitgaven. Naast mijn bedrijfseconomische opleiding TEW, is het hier ook zeer belangrijk om verschillende talen te beheersen. Er zijn 26 nationaliteiten vertegenwoordigd op het project en wie verschillende talen spreekt, heeft dus wel een streepje voor. Vandaar dat ik vandaag ook nog zeer blij ben met de uitstekende opleidingen Engels, Duits en Frans die ik op het college heb gekregen. Naast de enorme uitdaging en het tussentijdse succes voelt het zeer vreemd aan om over het schip te lopen. Nu het schip terug rechtop staat, besef je beter welke ramp zich heeft afgespeeld op die bewuste 13de januari.

Stijn Cools (01MTWI) in Het Beertje nr. 317 (december 2013)