Rode Neuzen Dag (2020)

door

De "Rode Neuzen Dag" is een terugkerende actie van de Vlaamse commerciële televisiezender VTM, radiozender Qmusic en bank Belfius. Voorafgaand aan een deels komische televisieshow, wordt door middel van een reeks particuliere initiatieven geld ingezameld voor een bepaald goed doel. Het concept is overgenomen van de Britse Red Nose Day, een actie van de televisiezender BBC One in 1988, waarvan het verkopen en vervolgens dragen van rode clownsneuzen een opvallend onderdeel is.

Op 12/11/2019 organiseerden twaalf zesdejaars van onze school zelf ook een originele Rode Neuzenactie. 's Middags verzamelden leerkrachten, leerlingen en directie zich op de speelplaats van de eerste graad. Daar streden verschillende leerkrachten op het podium voor de titel van 'Rode Neuzenkampioen 2019-2020'. Toeschouwers werden getrakteerd op uiteenlopende optredens, gaande van een disconummer van de Bee Gees tot gedichten. Er werd volop gedanst en meegezongen. Daarna kon iedereen zijn waardering uitdrukken door centjes te deponeren in de collectebus van zijn favoriet.

Het goede doel waarvoor in 2019 geld werd ingezameld, waren initiatieven ten behoeve van het mentale welzijn van jongeren. Uit recent onderzoek is immers gebleken dat maar liefst 1 op 5 Vlaamse jongeren kampt met psychische problemen. En door die problemen verlaten heel wat onder hen vroegtijdig de schoolbanken, spijbelen ze of komen in een depressie terecht. Daarnaast voelen veel jongeren zich ook lichamelijk niet goed in hun vel. Met de opbrengst van deze actie, o.m. op onze school, zullen iniatieven genomen worden om jongeren gratis laagdrempelige professionele begeleiding te bieden.

Uit: Het Beertje nr. 342 (februari 2020)